του Στέφανου Μίλεση

Το επιβατηγό πλοίο “Κορινθία” ήταν ένα ωραίο σκαρί χωρητικότητας 3.721 κόρων που ναυπηγήθηκε το 1911 στην Ολλανδία για λογαριασμό κάποιας ολλανδικής εταιρείας. Έφερε αρχικά το όνομα “Oranje Nassau” και έπλεε σε ξένες θάλασσες. Το Φεβρουάριο του 1939 λίγο πριν το ξέσπασμα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου αγοράστηκε από τις “Ελληνικές Μεσογειακές Γραμμές” και μετονομάστηκε σε “Κορινθία” υψώνοντας ταυτόχρονα την Ελληνική Σημαία. Τα δρομολόγια του ήταν πλέον Μεσογειακά.

Γένοβα, Νάπολη, Μασσαλία, Αλεξάνδρεια, Βηρυτό, Χάιφα… υποδέχθηκαν το όμορφο σκαρί του στα λιμάνια τους. Χιλιάδες κόσμου είχε ταξιδέψει με αυτό. Μέχρι που η λαίλαπα του πολέμου έφτασε και στη χώρα μας. Και τότε το “Κορινθία” προσέφερε πολεμικό έργο, ίσης αν όχι μεγαλύτερης αξίας από εκείνο που προσέφερε την περίοδο της ειρήνης. 

Ήταν ένα από τελευταία καράβια που κατάφεραν να διαφύγουν κατάφορτα από Έλληνες και Βρετανούς στρατιώτες εν μέσω σφυροκοπήματος από τους βομβαρδισμούς των γερμανικών Στούκας. Άλλα πλοία δεν τα κατάφεραν όπως το ατμόπλοιο “Ελλάς” που βυθίστηκε χτυπημένο μέσα στο λιμάνι, κατάφορτο κι αυτό από στρατιώτες.

Το “Κορινθία” ύστερα από περιπέτειες κατάφερε να φτάσει στην Αλεξάνδρεια. Σε αυτό εγκαταστάθηκε το προσωπικό της βάσης συμμαχικών υποβρυχίων. Στη Βηρυτό, στην Αλεξάνδρεια και στη Μάλτα βρέθηκε το “Κορινθία” κατά την πολεμική περίοδο εκτελώντας διάφορες αποστολές ως βοηθητικό πλοίο του στόλου. Δεν ήταν λίγες οι φορές που κινδύνευσε από εχθρικά βομβαρδιστικά και υποβρύχια. Έγραψε τη δική του πολεμική ιστορία και μόλις ο πόλεμος τελείωσε απέκτησε στη γέφυρα ως ανταμοιβή μια αναμνηστική τιμητική πλάκα που του απένειμε το Αγγλικό Ναυαρχείο αναγνωρίζοντας την προσφορά του. 

Το “Κορινθία” μετά τον πόλεμο συνέχισε τα ταξίδια του και στάθηκε ένα από τα πλοία εκείνα, που συνετέλεσαν στη διαμόρφωση της καλής φήμης της “ΕΛΜΕΣ”, που την έκανε ανταγωνιστική εταιρεία έναντι των ξένων εταιρειών. Από το επιβατηγό αυτό είχε περάσει ως ασυρματιστής και ο ποιητής Νίκος Καββαδίας. 

Μέχρι που η “ΕΛΜΕΣ” δρομολόγησε στη δική του γραμμή ένα άλλο νεότερο πλοίο, το “Μασσαλία”. Έτσι το 1958 το ιστορικό “Κορινθία”, πωλήθηκε για διάλυση στη Spezia της Ιταλίας. Λίγο πριν την εκπνοή εκείνης του 1958 το πλοίο απέπλευσε από τον Πειραιά για το τελευταίο του ταξίδι όχι για να μεταφέρει επιβάτες αλλά για να γίνει παλιοσίδερα.
Για εκείνη την ημέρα, της τελευταίας αναχώρησης, γράφει ο Χρήστος Λεβάντας (Επίνειος), ότι όλα τα πλοία που βρίσκονταν στο λιμάνι του Πειραιά σφύριζαν βραχνά, μελαγχολικά, πένθιμα. Μερικά μάτια που οι μνήμες τους είχαν συνδεθεί μαζί του δάκρυσαν στην προκυμαία, καθώς το παρακολουθούσαν να πλέει ήρεμα προς την έξοδο. Το ιστορικό πλοίο διαλύθηκε το 1959.  

Author

Ο Στέφανος Παν. Μίλεσης είναι Συγγραφέας, Ιστορικός Ερευνητής και Ραδιοφωνικός Παραγωγός. Από το 2016 είναι Πρόεδρος της Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς.